donderdag 10 september 2009

Lieve familieleden en vrienden...


En adviezen die we kregen van de mensen rond ons! Ongelofelijk! Enkele adviezen met ineens commentaar van mij erbij:

  • ‘Spaar nog een beetje, dan kan je wel een bouwgrond rond Brussel betalen’
    • Das waar, als je erop rekent dat de prijs van de bouwgronden gedurende deze termijn niet gaan stijgen. Wetende dat ondanks de crisis de prijs van de bouwgronden tussen 2008 en 2009 met 7% gestegen is en dat de bouwgronden altijd maar schaarser en schaarser worden… Dit maakt op 1 jaar tijd al gauw een verschil van 7000 euro. Bovendien stijgt ondertussen eveneens de rente (waardoor je weer minder kan lenen) en gaat ook de materiaalkost stijgen. Reken dus al gauw met een jaar wachten een meerprijs van 10.000 euro voor dezelfde bouwgrond.
    • De termijn tussen het verlijden van de akte en het effectief woonklaar zijn van je woning mag je al gauw op 1,5-2 jaar rekenen. Twee jaar sparen + 2 jaar wachten tot het af is, maakt al 4 jaar. Eer je dan op de plaats zit, zijn we bijna 30. En ik wil kinderen en bouwen graag gescheiden houden.
  • ‘Bouw niet met een sleutel – op – de – deur firma, het is goedkoper als je het met een architect en meerdere aannemers doet’
    • Das waar, maar als volledige leken kennen we er niet genoeg van. Er zijn ook heel wat mensen die bouwen via een architect en meerdere aannemers die heel wat extra kosten hebben moeten ophoesten wegens fouten van de architect.
  • ‘Het is goedkoper als je er veel zelf in doet’
    • Ook waar, maar reken erop dat wanneer vrienden en familie komen helpen, je een verzekering moet afsluiten die hen dekt in geval van ongevallen op je werf. Bovendien hebben we niet echt mensen in onze omgeving die veel afkennen van 1 of meerdere aspecten van het bouwen.
    • Ja, het is goedkoper, maar het duurt ook langer en ondertussen blijft het overbruggingskrediet maar verder lopen…
  • ‘Pfff er is een klein bosje achter je bouwgrond, weet je wel wat vuiligheid dat meebrengt?’
    • Ja, ik weet dat en ja, ik vind dat ook niet plezant dat die bladeren in de herfst in mijn tuin gaan liggen, maar als dat het enige negatieve is aan de bouwgrond dan kan ik daar wel mee leven. Bovendien denk ik dat ieder kind wel graag een klein bosje wil om in te spelen…
  • ‘Amaai zo in een doodlopende straat en het laatste huis in de straat, heb je geen schrik?’
    • Ik zal een bordje ophangen met ‘gevaarlijke hond’. Dat schrikt misschien af.
  • ‘Ik zou liever wat meer op een drukke baan wonen hoor, zo afgelegen’
    • Wel ik niet, maar ik zal helpen zoeken naar een bouwgrond voor jou naast de snelweg…

1 opmerking: